خبرهای فوری پلدشت

پایگاه خبری تحلیلی (مرکز رسانه ای باور)

خبرهای فوری پلدشت

پایگاه خبری تحلیلی (مرکز رسانه ای باور)

مشخصات بلاگ
خبرهای فوری پلدشت
طبقه بندی موضوعی

به گزارش خبرنگار، خبرهای فوری پلدشت؛ گیاه کبر (داغ قارپوزی) یا هندوانه کوهی با نام علمی کاپرس (capers) که در کوه‌ها و ارتفاعات و تپه‌های پلدشت آذربایجان شرقی، غربی و دشت مغان (اصلاندوز) استان اردبیل رشد می‌کند. این گیاه بومی مناطق گرمسیری غرب و مرکز آسیاست، پراکندگی آن از اقیانوس اطلس، مراکش، تونس تا دریای سیاه، ارمنستان، نواحی شرقی دریای خزر تا افغانستان و هند امتداد دارد.



ویژگی‌های ظاهری گیاه هندوانه کوهی


هنوانه کوهی گیاهی بوته مانند است و دارای شاخه‌های چوبی باریک و دراز است که شاخه‌های کهنسال آن بی برگ، ولی شاخه‌های جوان آن دارای برگ‌های کوچک، باریک و به درازای ۱۲-۴ میلیمتر و منتهی به نوک خار مانند است.

این گیاه ریشه بسیار سخت و بلند با پوست کلفت دارد که پس از خشک شدن از مغز چوبی آن جدا می‌شودممکن است تا سی سال عمر کند. میوه این گیاه کروی شکل (به درشتی یک گیلاس کوچک)، بدون تار و به رنگ سبز با خطوط موازی سبز و یا زرد کمرنگ است و درون میوه آن قرمز و پر از دانه‌های کوچک و لزج است.


 ویژگی‌های دارویی هندوانه کوهی 


میوه و گل این گیاه را بیشتر به صورت ترشی مصرف می‌کنند. طبیعت ریشه آن گرم و خشک و طبیعت میوه آن گرم و‌تر است.


افرادی که اخلاط ریه فراوان دارند اگر پوست ریشه این گیاه را پخته و آب صاف شده را غرغره نمایند سبب خروج اخلاط از ریه آنان می‌گردد.


مردم قدیم برای جلوگیری از زود سفید شدن موی سر و ریشه کبر را خوب ساییده  و با روغن کنجد و یا روغن زیتون و قدری آب می‌جوشانیده‌اند تا روغن به نصف می‌رسیده سپس با این روغن بن مو‌ها را ماساژ میداده اند و میوه خوب رسیده آن را بدون آنکه دانه‌های آن را بجوند به عنوان ملین می‌خورده اند.


افراد گرم مزاجی که عادت به سردرد دارند بهتر است ازهندوانه خام کمتر بخورند تا سردرد آن افزون نگردد مقدار خوراک از آب میوه آن ۳۵ گرم می‌باشد که به منظور دفع انگل دستگاه گوارش خورده می‌شود.



از ریشه هندوانه کوهی اگر به صورت پودر خورده شود تا ۱۲ گرم و اگر به صورت جوشانده مصرف شود تا ۳۵ گرم می‌باشد.


این گیاه در پزشکی کهن یونانی و عرب مورد استفاده قرار می‌گرفته و  پوست این گیاه مزه‌ی تند و گس و اثر آرام کننده، معرق و نرم کننده دارد و در رفع سرفه و آرام کردن حملات آسم و دفع کرم، کارساز بوده و در درمان دانه‌های پوستی سودمند است.


حدود ۶۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان پلدشتپوشیده از بوته‌های هندوانه کوهی است.


آب و هوای خشک این شهرستان بستر مناسبی برای رشد این گیاه فراهم آورده است که برداشت ۱۲ تن هندوانه کوهی برای امسال پیش بینی شده است.


کارشناس گیاهان دارویی بااشاره به اینکه هندوانه کوهی به صورت تازه خوری و یا برای تهیه چاشنی‌های غذایی از جمله ترشی استفاده می‌شودگفت:خاصیت ضد نفخ،  تقویت کبد و ضد عفونی کردن کلیه و افزایش ایمنی بدن از خواص دارویی این گیاه است.


علی رضا نورآبادی گفت:این گیاه مقاومت زیادی به کم آبی و شوری دارد که نام علمی این رستنی محلی کاپاریس است که در زبان ترکی به آن «داغ قارپوزی»گفته می‌شود.

۹۷/۰۴/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی