خبرهای فوری پلدشت

پایگاه خبری تحلیلی (مرکز رسانه ای باور)

خبرهای فوری پلدشت

پایگاه خبری تحلیلی (مرکز رسانه ای باور)

مشخصات بلاگ
خبرهای فوری پلدشت
طبقه بندی موضوعی

برداشت بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد

دوشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰۱:۳۳ ب.ظ


به گزارش خبرهای فوری پلدشت؛ عزیز امانی گفت: بیشترین سطح زیر کشت بیدمشک در استان در شهرهای ارومیه، پلدشت و سلماس است اما ارومیه عمده ترین تولید کننده این گیاه است.

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۶۰۰ الی ۸۰۰ تن گل تر بیدمشک از سطح باغ های استان که به صورت حاشیه کاری است برداشت و به بازار عرضه می‌شود که به مصارف صنعتی و سنتی می رسد.

امانی اضافه کرد: یک سوم شکوفه‌های تولیدی توسط واحدهای تبدیلی جذب و به عرق تبدیل و نزدیک یک سوم آن در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود و بقیه نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

وی بیان کرد: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه ‌بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان و سایر کشورها دارد و مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

وی افزود: در سطح استان پنج واحد عرق‌گیری گیاهان دارویی از جمله بیدمشک وجود دارد که سالانه از این واحدها حدود ۱۳ هزار تن عرق گیاهان دارویی استحصال و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

 بیدمشک نخستین محصول کشاورزی استان در سال جدید است که در بازارهای غیررسمی عرضه می‌شود. 

گیاهی خوشبو و خوشرنگ با شکوفه‌های زردرنگ است که جایگاه خاصی در میان مردم ارومیه و آذربایجان‌غربی به‌علت عرق و محصولاتی که از شکوفه‌های معطرش به دست می‌آید، دارد.

تهیه عرق بیدمشک درآغازین روزهای بهار یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های آذربایجان غربی به ویژه شهرستان ارومیه است. 


/ انتهای پیام

۹۷/۱۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی