خبرهای فوری پلدشت

پایگاه خبری تحلیلی (مرکز رسانه ای باور)

خبرهای فوری پلدشت

پایگاه خبری تحلیلی (مرکز رسانه ای باور)

مشخصات بلاگ
خبرهای فوری پلدشت
طبقه بندی موضوعی

مطالبی آموزنده از شب یلدا (چله)...

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۲ ب.ظ



به گزارش خبرهای فوری پلدشت؛ در ایران و سرزمین های هم فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا « شب یلدا » نامیده می شوند که همزمان با شب انقلاب زمستان است.


فلسفه شب یلدا

به دلیل دقت گاه شماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در تمام سالها، انقلاب زمستانی برابر با شامخان سیام آذرماه و بامداد یکم دیماه است. هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که مراسمشب چله برای رفع خالق بلندترین شب سال برگزار می شود؛ اما ما می دانیم که در قرون قدیمی ایران هیچ روز و شب، بدبختی و عصبانیت شناخته شده نیست. جشن شب چله، مانند بسیاری از آیینهای ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد.
شروع بازگرداندن خورشید بسوی شمال شرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگری گرو خورشید دانسته و آنرا گرامی و فرخنده مایهشتند. 
در گذشته، آیین هایی که در این زمان برگزار می شود، یکی از آنها شبانه روزی و بیداری تا بیداد و تماشای طلوع خورشید تازه زاده شده است. جشنی که لازمه آن، حضور شاهان و خانواده های بزرگان، به نماد قصیده خورشید در انتهای پاییزاست، و همچنین خوراکی های فراوان برای بیداری درازمدت که مانند انگور و هندوانه و سنجد، به رنگ قرمز خورشید باشند.



شب یلدا در آذربایجان شرقی و غربی


در شمال و آذربایجان رسم شده است که در این شب خوانهای تزیین شده به خانه تازه عروس یا نامزد خانواده ارسال می شود. مردم آذربایجان در سینی خود هندوانه ها را تزئین می کنند و شال های قرمز را در اطراف خود می گذارند. در محلی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین می کنند و به خانه عروس می برند.


نواحی شمالی ایران از جمله آذربایجان شرقی و غربی از جمله نقاط بسیار مهم در کشور هاستند و شب یلدا در این استان ها از آیین خاصی برخوردار است. در شب یلدا مردم آذربایجان مشغول خوردن هندوانه می شوند و غالبا با اولین ضربه برقی ریش سفید مجلس به هندونه می میرد. او در هنگام انجام این کار می گوید: "ما امروز شکست خورده ایم. در آذربایجان نیز مانند خراسان طبق شب چله ای که با انواع مختلفی پر شده است از طرف خانواده خانواده برای خانواده عروس فرستاده می شود.


استان آذربایجانشرقی همچنین به عنوان یکی از خطه های زرخیز ایران زمین برای زنده نگه داشتن این شب به یاد ماندنی برای خود آداب و رسوم خاص است که به برخی از آنها اشاره شده است. اکثر مردم آذربایجان در شب یلدا "چیلله قارپیزی" (هندوانه چله) غذا می خورند و معتقدند با آب سیب زمینی، لرز و سوزن سرما به تنش تاثیر نمی گذارند و هیچگاه احساس سردی نمی کنند.


در بسیاری از شهرها و روستای آذربایجان شرقی، رسم بر این است که افرادی که نامزد هستند در دوران نامزدی در این شب برای نامزدی خود «خوانش» می خوانند و در هر چه بهتر بودن این خواننده ها کمک می کنند. محتویات خوانهای شامل شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آینه و پارچه است که با پولک و تور تزئین می شود. در هنگام غروب، خانم های خانوادگی هدایای به رسم یاری به مادربزرگ و به جشن و پیکوپی می پردازند. سپس طبقای آماده به روی افرادی که تعیین شده قرار داده و به خانه عروس و مادر عروس پس از تحویل طبقا، هدایای پول، شیرینی، جوراب و دستمال به آنها می دهد. فردا این شب مادر دختر تمام طوفان را در اتاق مهمانان چیده و از خانم های خانوادگی برای صرف میوه و شیرینی دعوت می کند. همچنین علاوه بر ارسال سمچله برای انواعروس ، در اولین سال ازدواجهای زوج های تبریزی، عروس دزدی قبل از غروب آفتاب سهم دختر و دامادش را شامل می شود که شامل آب میوه، نان، شیرینی، یک کت و شلوار باقوش و چادر برای آنها است.


پیش از این که ارتباطات به این آسانی نبود، در آذربایجان از اوایل تابستان مقدار زیادی آب هندوانه و خربزه در تور گذشت و آن را از روبان آیشاپرنگ آویزان ندادند که در هوای آزاد نابود نشوید یا در قاره قرار دهید. هندوانه مهمترین خوراک شب چله مردم آذربایجانشرقی است.


اغلب مردم در این شب برنج، مرغ و آش شیر تهیه شده و بعداز شام نیز از تنقلات موجود در خانه شامل قورقا (برنج گندم با قارچ) آجیل، لبو، هویچ، گردو گردو انواع میوه ها، خربزه، هندوانه و خشکبار ها چون انگور، بادام و سنجد میل می کند..ننام معمولا تا پایان چله کوچک خانه تکانی نمیکنند و معتقدند اگر در طول این دو چله کسی خانه بماند، چله او را مجذوب می کند و اگر چله کسی را مجبور به ناراحتی و بدبختی می شود.


/ انتهای پیام


Khabarpoldasht.blog.ir


تهیه شده در گروه فرهنگی، خبرهای فوری پلدشت

۹۷/۰۹/۲۹

نظرات  (۱)

بترسین از آدم ِ راستگو
که اگه دروغ بگه
حرفش سند ِ!
همه باور میکنن . . .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی